Slovenska beseda v živo 2: kapitel 3: Oglejte si slike in komentirajte izjave znanih Slovencev s. 33 i textboken

Titta på bilderna och kommentera de kända slovenernas uttalanden.

Matjaž Pikalo, författare och poet.
Det lyckligaste ögonblicket i mitt liv var giftermålet. När du bestämmer dig, att du ska gifta dig, vet du inte säkert, vad du ger din in i. Men sedan, då det kommer till det ögonblicket, konstaterar du, att giftermålet är ren lycka.

Nuša Derenda, sångerska.
Mina vackraste ögonblick i livet var när Matjaž och Gašper föddes. Innan tyckte jag, att det vackraste var när jag blev galet förälskad eller när jag gifte mig, kanske också, när jag uppnådde någon framgång på musikområdet. Men från dagen, då du får barn (så) vet du, att han är det viktigaste och att detta är den viktigaste händelsen.

Srečko Katanec, f.d. tränare för slovenska fotbollslandslaget.
Det lyckligaste händelsen i mitt liv är inte någon viktig seger på fotbollsplanen eller att leda landslaget. Allra mest gladde jag mig åt födelsen av mina två söner. Äldsta Svit Oliver föddes i Italien, där jag då spelade fotboll, yngsta Ian Oskar, föddes i Slovenien… Om de kommer att bli fotbollsspelare? Detta vet pojkarna verkligen inte än.

Aljaž Pegan, idrottsman.
Med tanke på, att jag tycker om havet och inte klarar mig utan det, eftersom jag samlar energi för ansträngande träning där, så är mina vackraste ögonblick i livet förbundna med havet. På fotografiet är jag i Puerto Rico, efter VM, där vi var lediga några dagar och jag fick njuta på sandstränder och gömma mig i skuggorna från höga palmer.



översatt av flera studenter


Inga kommentarer: