Slovenska beseda v živo 2: kapitel 3: Odlomek s. 45 i textboken

Avsnitt (Dialogen är antecknad enligt videoinspelningen.)

Mamma: Säger den röda skon dig ingenting?
Pappa: Nej, troligtvis därför för den inte har en tunga. Hehehe
Mamma: Åååh...så fyndig du är. Den är kuratorns/socialsekreterarens.
Pappa: Ja, och varför är den då hos dig?
Mamma: Ja, inte hos mig, i mitt skåp. Fråga Luka!
Pappa: Men vad har Luka med detta att göra?
Mamma: De stal den, och gav den till honom för att gömma den. Han är redan i ett gäng!
Pappa: I vilket gäng? Äh, lägg av, du överdriver (dramatiserar)! Jag tror (eg. jag tänker) .... men i så fall får han bli scout eller så får han börja med någon sport, eller hur.
Mamma: Du vet mycket väl, att Luka inte är sportig. Han är mer som jag, han är mer av den konstnärliga typen. Han är humanist.
Pappa: I så fall borde han spela schack.
Mamma: Ja, hm. Du har det bra. Du kommer och går (som du vill). Men jag är ensam med allt (eg. för allt). Nu, när han inte äter i skolan, måste jag också göra lunch.
Pappa: Lägg av, gnäll inte! Härda bara ut till augusti, sen så åker vi i vilket fall som helst på semester.
Mamma: Vadå augusti! Du vet, hur långt det är till augusti! Nej. Jag ska säga till mamma, att hon ska passa honom på eftermiddagen.
Pappa: Men.... nejnejnej.. Du ska inte tynga mamma ännu mer med detta, ja. Hon har ju i vilket fall som helst redan tillräckligt jobbigt med pappa.
Mamma: Pappan kommer säkert att uthärda. Ett barn förlorar man lättast i den åldern. Jag har beslutat mig så och denna gången kommer det vara på mitt sätt. Han ska inte gå ut mer!

(ringklocka) riiing, riiing, riiiiiiing
Luka: Mormor, mormor! Mormor, mormor! Det är mamma! Mormor! Mamma har kommit!
Mormor: Vad?
Luka: Mamma har kommit, ge mig nycklarna!
Mormor: Ja, jag kommer, jag kommer!
Luka: Mamma! Mamma!
Mamma: Men var är mormor?
Mormor: Jag kommer, jag kommer!
Mamma: Nå, hur var det?
Mormor: Åh, jag har lite...
Luka: Vet du, hur fint mormor läser sagor?
Mamma: Det visste jag ju (redan), mormor. Oj, jag är så sen, Peter kan komma när som helst.
Luka: Morm... Mamma, får jag lov att gå ut?
Mamma: Mamma jag ska laga biffstek nu, och det kan jag, men sådan svamp sås, som du gör, kan jag inte laga. Vill du hjälpa mig? Peter tycker mycket om den.
Luka: Kan jag gå ner?
Mamma: Mamma..
Mormor: Åh, jag kommer igen vara så sen och far kommer bli irriterad.
Mamma: Du kan ta med dig lite sås till honom, vi (två) vet ju, att han är galen i svamp.
Luka: Mamma?
Mamma: Gå (då)! Men ta på dig gymnastikskor, (och) bara en halvtimme!
Mamma (till mormor): Kom!




Inga kommentarer: