Musik: Bohem: On je jaz / Han är jag




Hladno jutro, vse še mirno spi,
le jaz ubijam se s preteklostjo noči.

Kall morgon, allt sover fortfarande lugnt,
bara jag kämpar med den förflutna natten

Kje sem hodil, kje sem bil,
ne zanima vas ljudje,
to so moje pravljice.

Var gick jag, var var jag,
det intresserar inte er,
det är mina sagor.

Ko danes zjutraj sem vstal,
verjetno sem nevedno spal.

När jag gick upp imorse,
jag sov förmodligen ovetandes.

Globoko v sanjah
vse po njej diši,
rad bi našel sled poti.

Djupt i drömmarna
doftar allt av henne,
jag skulle gärna finna spåret på vägen

Kjer reke stojijo,
gore trdno spijo,
kjer zvezde pijane vedo...

Där floder står,
bergen sover tungt,
där de berusade stjärnorna vet...

Tam je nekdo, ki vidi njo,
ki dobro ve, da on je jaz,
le drug obraz.

Där finns någon, som ser henne,
som vet väl, att han är jag
bara med annat ansikte.

Trenutek je spremenil vse,
zavedam se, da ta obraz
je moj poraz.

Ögonblicket förändrade allt.
Jag är medveten om, att detta ansikte
är mitt nederlag.

Vse bi dal, da nekoč zvedel bi,
kaj se v mojih mislih zdaj godi.

Jag skulle ge allt, för att någon gång få reda på,
vad som nu händer i mina tankar

Sem res tisti, ki zdaj tam me ni,
vse bolj skrivajo se mi poti.

Jag är verkligen den, som nu inte längre finns där,
vägarna döljer sig allt mer för mig

Kjer reke stojijo,
gore trdno spijo,
ker zvezde pijane vedo...

Där floder står,
bergen sover tungt
där de berusade stjärnorna vet...

Tam je nekdo, ki vidi njo,
ki dobro ve, da on je jaz,
le drug obraz.

Där finns någon, som ser henne,
som vet väl, att han är jag
bara med annat ansikte.



översatt av flera studenter

Inga kommentarer: