Slovenska beseda v živo 2: kapitel 2: O, Amerika

O, Amerika

Jippi, det är min tur.
Ytterligare en sekund...
"Damen, var kommer ni ifrån?"
"Slovenien, Europa."
"Varför kommer ni?"
"För (på) yrkesförbättring (yrkesutveckling). Vårt kontor i Slovenien representerar Intergraph, (en) amerikansk producent av datorutrustning."
"Jag är chef över denna avdelning."
"Har ni ordnad uppehälle?"
"Naturligtvis, jag kommer på deras inbjudan. De täcker (betalar) alla utgifter, jag ska bo i deras lägenheter."
"Har ni något bevis, med vilket ni kan styrka era ord? Inbjudan, reservation av lägenheten, vad som helst?"
"Jag har ju giltigt inresevisum!"
Skakar på huvudet.
"För oss är detta fullständigt ointressant."
Oförskämda människa!
"Varför behöver jag då visum? Ursäkta, på flygplatsen i Frankfurt kontrollerades jag av säkerhetskontrollen." Jag berättar och visar stämpeln, som jag fick samtidigt med det. "De lovade mig, att det inte skulle behöva göras om!"
"Hur mycket pengar har ni med er, kreditkort?" Jag hör den räddande frågan.
"5 000 dollar kontant."
En liten dörr öppnar sig, tulltjänstemannen pekar i riktning Amerika.





översatt av flera studenter

kommentarer
  • čakam v vrsti = jag står i kö
  • na vrsti sem = det är min tur, jag står i tur
  • pri tem = vid det = därvid = då = samtidigt med det


Inga kommentarer: