Musik: Darja Švajger • Še tisoč let // Tusen år till



Solza v očeh,
dveh dežnih kapljic ples
Spušča se z neba
preproga zvezdnata
Oblaki nežnosti
v svetlobi se love
Zdaj je tu,
ta luč neskončnosti
Tårar i ögonen
två små regndroppars dans
den stjärntäckta mattan faller från himlen
Mjuka moln jagar varandra i ljuset.
Nu är det här,
det eviga ljuset.
V tvojih sem očeh,
v tvojih sem dlaneh
V tebi zdaj ležim,
v sanjah tvojih spim
Ko nežno božam te
in s prsti ljubim te,
čutim jo, še tisoč let bo tam
I dina ögon finns jag
I dina händer är jag
I dig ligger jag nu
I dina drömmar sover jag
När ömt jag smeker dig
och med fingrarna älskar dig,
känner jag det, i tusen år till ska det finnas där.
Zdaj vem, čas je želja,
objem, poljub, utrip srca
Zdaj vem, ta luč je najina,
dotik njen poljubiva.
Nu vet jag, tid är en önskan
en kram, en kyss, hjärtats puls
nu vet jag, att ljuset är vårt,
vi kysser dess beröring.





översatt av flera studenter



Inga kommentarer: