Slovenska beseda v živo 2: kapitel 4: Moji konjički på s. 60 i textboken

Mina hobbies

En hobby utgör alltså ett nöje för oss, men det är ändå mer än bara ett nöje. När barn rider på ponnies, öppnar sig nya horisonter för dem och drömmar blir verklighet, därför sätter även vi vuxna oss gärna på en ponny, så att vår hämmade fantasi åter rörs upp en aning. Därför samlar några på frimärken, tändsticksaskar, vykort, gamla mynt, pappersservetter från krogar, gamla stolar, gamla konstverk och överhuvudtaget nog allt som finns på jorden/i världen. Detta är samlarna. Deras hobby är att samla.
Andra har en annan hobby som består av att göra saker. Sådana gör alltid något, något som glädjer dem, som på något vis fyller och ger dem mening, för dem blir det inte bara en vana, utan en lidelse.
Min hobby under de första åren, när jag kom tillbaka efter kriget från Ungern och av nöd slog mig ner i Odranci, var klockor. Jag samlade dem inte, nej, utan jag reparerade dem.



av Lojze Kozar (1910-1999)
översatt av flera studenter


kommentarer
  • problematisk ordlek konjiček = gunghäst = hobby



Inga kommentarer: