S slovenščino nimam težav: kapitel 8: Iz knjig: Josip Jurčič: Deseti brat s. 53 i textboken

ej korrekturläst!!

Josip Jurčič: Den tionde brodern
(utdrag ur en roman)

Louvre Kvas gick till slotten Slemenice för att arbeta som privatlärare. På vägen gick han vilse. Han frågade en gammal man om vägen.

”Är det här rätt väg till slottet Slemenice?” frågar han en gammal, fårad man, som bar en bunt okvistade grenklykor av björk på sin rygg.

”Vasaa”? ylade mannen med hög röst, av vilket man kunde sluta sig till att han var döv.

Kvas frågade en gång till.

”Kvastris har jag huggit, kvastris”, svarar mannen.

”Ni förstår mig inte, min herre. Jag skulle vilja veta hur långt det är kvar till Slemenice och hur jag ska ta mig dit.”

Den gamle mannen stirrar på honom med sina små ögon och säger: ” Nå, jaha, visst!” och går långsamt sin väg.



övningen är gjord av flera studenter

Inga kommentarer: